en
Projekty na Papírovém náměstíDajana Chenová | 51. TÉMBR
Práce se zabývá tématem řeky Nisy v centru Liberce a historickou skutečností, kdy v oblasti Papírového náměstí byly továrny na výrobu sukna a jeho barvení. Podle textu od Jana Nerudy lze předpokládat, že prostředí řeky v té době bylo kvůli pigmentům silně znečištěné. Nejčastěji bylo sukno obarvováno modrým pigmentem. Z tohoto důvodu textilní instalace v oblasti koryta řeky odkazuje symbolicky právě modrou barvou a textilním materiálem na problematiku znečišťování vod. Instalace se snaží divákovi přiblížit řeku a upozornit na ni skrze zvukovou stopu či skrze různé kompozice netradičního umístění textilu a barev.

2. KASKÁDY
Umělecký zásah tématizuje vzpomínku na historii Liberce a jeho průmyslovou stránku v 18. století, jež se vyznačovalo barvířstvím. Pojí téma barvírenské s tématem zapomenuté, a přitom tolik důležité, řeky Nisy. Kaskádovitý půdorys místa nám umožnil propojit onu vodu a látku v symbolickém přemístění řeky na nejvyšší bod Papírového náměstí. Jejím vyzdvižením jsme chtěly upozornit na hodnotu její přítomnosti a zároveň připomenout oblast barvírenskou, jež je nedílnou součástí Liberce. Látka je umístěna tak, aby pod ní mohl fungovat vítr a zcela přirozeně “vodu” rozproudit. Vzniká tak vodopád jako očista a připomínka na životně důležitou úlohu vody. Je to odkaz k tomu, že oblast protékající Nisy a kaskádovitých teras by mohly být hlavní dominantou Liberce.

3. LĪMEN
Projekt Līmen na Papírovém náměstí znázorňuje pohyb – proudění vzduchu – které není umožněno lidskému oku vidět napřímo, ale lze ho spatřit na předmětech, kterých se dotýká. Letmý dotek větru tvoří proud, pod kterým můžeme pocítit, jak plyne čas a mění se místo, na kterém stojíme. Udržuje náš kontakt se zemí a nebem. Instalace je záměrně projektována na schodiště, pod kterým se lidé pohybují. Je to místo, tzv. liminální prostor, z kterého se obyvatelé dostávají do srdce Liberce, jakým Papírové náměstí je. Vzniká tak portál, který vede diváky z ru